Arbetsbeskrivning

36 dagar på gatan

Christoffer Hjalmarsson
2019-01-13

KATEGORI

Nytänkare

DESSA PERSONER ANMÄLS OCH KAN NOMINERAS

Namn: Carolina Möllerstedt Widell

Namn: Mikael Isaksson Vogel

Namn: Christoffer Hjalmarsson

Namn: Niklas Nyberg

FÖRUTOM OVANSTÅENDE DELTOG FÖLJANDE PERSONER

Sara Tjärnberg Projektledare
Jonatan Gammel Stockshot foto
Markus Järvinen Ljudmix
Micael Lekberg Ansvarig utgivare SVT
Kajsa Peters Exekutiv Producent SVT
Martin Åqvist Exekutiv producent ITV

BESKRIV PUBLICERINGARNA HÄR, MED LÄNK OM DET FINNS.

Avslöjande dokumentärserie som visats på SVT & SVT PLAY
6 st 28 minuters episoder sändes linjärt under dec 2018 på SVT.
Länk till hela serien på SVT PLAY:
https://www.svtplay.se/36-dagar-pa-gatan
Alla avsnitt publicerades 30 november och kan ses fram till 18 juni 2019.

BESKRIV KORTFATTAT VAD GRÄVET AVSLÖJAT

”36 dagar på gatan” visar naket och ingående en verklighet som de flesta inte känner till. En parallell värld som vi normalt inte ser. Serien berättar om livet för hemlösa personer under en iskall vintermånad. Genom att själv leva ensam på gatan, sida vid sida med hemlösa skildrar Christoffer Hjalmarsson tillvaron för dem han möter.

PÅ VILKET SÄTT ANSER DU ATT BIDRAGET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR GULDSPADEKATEGORIN NYTÄNKARE?

1, Arbetsmetoden
Uthålligheten att under 36 dagar leva på gatan tillsammans med människor som lever i social utsatthet - på samma villkor som dom - ger ett material med stor närhet som inte skulle vara möjligt att få utan att gå "All in"
2, Tekniken
Vi utvecklade ny teknik för att kunna spela in ljud och bild 24 timmar om dygnet med bra kvalitet utan att någon övrig personal var med på plats.

HUR UPPSTOD IDÉN?

Vi ville skildra hemlöshet och då på ett nytt sätt som går på djupet. Ambitionen var att ingående skildra hemlösas vardag och verklighet. Samt att berätta om hemlösa människor som de hela och mångfacetterade personer de är - med glädje, sorg, familj, drömmar, historia, osv.
I arbetet med att ta fram en metod tittade vi på liknande journalistiska granskningar som gjorts i andra länder och då främst på en norsk serie som heter som heter Petter uteliggaren som vi sedan adapterade till 36 dagar på gatan.

VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADES?

Christoffer gick ut med en liten videokamera, helt ensam utan filmteam och levde på gatan. Helt utan mat, pengar, och sovplats levde han på gatan under 36 dagar för att skildra livet för hemlösa och själv undersöka om och hur han skulle klara det.

Christoffer var hela tiden öppen med att han filmade för en dokumentärserie och frågade alltid dem han filmade om de ville vara med och berätta om sina liv. Vi filmade medverkande avtal där personerna fick förklara varför dom ville medverka. När vi klippt färdigt delarna fick alla medverkande se "sina" delar innan vi satte ihop programmet.

Varje kväll träffade Christoffer Niklas eller Carolina på en Seven Eleven-butik för att lämna minneskort och få nya batterier. Dessutom fick Christoffer då också coaching & regi för den fortsatta inspelningen.

Producenterna tittade under perioden fortlöpande på materialet för att kunna ge feedback samt komma med önskemål på frågor att följa upp och om det var någon ytterligare kategori av hemlösa som vi ville komma i kontakt med och skildra. etc.

Under perioden filmade Christoffer ca 200 timmar material och vi har ljud 24 timmar om dygnet från 36 dagar. Under perioden Interagerade Christoffer med 135 personer på gatan.

VILKA REAKTIONER HAR ARBETET FÅTT?

Serien har fått enormt genomslag i press, tv och sociala medier.
Christoffer har fått tusentals mejl och kommentarer av tittare som vill berätta hur mycket serien har påverkat dom, att de fått se en verklighet de inte kände till och att de känner stor sympati för de medverkande. Mycket har skrivits i pressen om de hemlösa som medverkar och många hör av sig till redaktionen och vill hjälpa de hemlösa.
Serien har gjort att frågor kring hemlöshet hamnat högre upp på agendan i samhället.

Över 800 000 personer har sett varje avsnitt i snitt.

HAR ARBETET UPPMÄRKSAMMATS I ANDRA SAMMANHANG? BERÄTTA!

Diverse ariklar
Morgonstudion SVT Christoffer & Micke
Skavlan Gäster Christoffer & Thomas
Ett antal inslag i SVT nyheter
Sociala medier Facebook