Guldspaden Nominerad 2024

Lurad efter döden

Tillbaka
Nominerad till Guldspaden 2024 i kategorin Etermedia lokal Se bidrag: Bidrag (.mov, 1314 MB) Bidrag (.pdf, 0,04 MB) Hämta alla filer Kategori Etermedia lokal Nominerade Elin Schwartz Andreas Andersson Hanna Aler Erik Grönlund Oscar Barragan Niklas Gedda Magnus Dennert Publiceringsdatum 18, 19, 20 juni 2024 Var publicerades jobbet? SVT Nyheter Väst SVT Nyheter Väst SVT Nyheter Väst SVT Nyheter Väst SVT Nyheter Väst SVT Nyheter Väst

BESKRIV KORTFATTAT VAD GRÄVET AVSLÖJAT

Vår granskning av drygt 300 företag inom begravningsbranschen avslöjar systematiska bluffar riktade mot människor i sitt livs svåraste stund. Vi har avslöjat hur en begravningsentreprenör fyllt en urna med vedaska, hur efterlevande svindlats på miljonbelopp, lurats till att skriva under fullmakter och hur falska namnteckningar använts i kontakt med banker. Vi fick också upp ögonen för en specifik byrå i Göteborg. Till ytan en familjär byrå, men bakom fasaden något annat - en ägare som lockade kunder under falskt namn genom en påhittad anhörighjälpsförening. Ett dödsbo berättar att en kvarts miljon kronor försvunnit via en falsk fullmakt – utställd på byråns ägare. Genom att kartlägga ägarens förflutna, kunde vi visa flera domar, bland annat en fängelsedom för en miljonstöld ur just ett dödsbo. Vi belyser också att det inte finns några särskilda kontroller av begravningsbyråer, och att det inte krävs någon särskild utbildning för att driva en byrå eller göra bouppteckningar.

PÅ VILKET SÄTT ANSER DU ATT GRÄVET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR EN GULDSPADE?

Vi har avslöjat allvarliga missförhållanden inom en bransch som aldrig tidigare granskats på samma sätt - och kunnat visa både systematiska bedrägerier och gått på djupet kring enskilda företag och drabbade personer. Det är särskilt angeläget då det handlar om stora summor pengar, i vissa fall om miljonbelopp, och om människor som ofta är i sitt livs svåraste stund – som är i sorg - som vilseleds. Granskningen visar vad som möjliggörs i en bransch utan särskilda kontroller. Vi har avslöjat hur en begravningsbyrå, Himledalen, lockar sörjande kunder under falskt namn och genom en påhittad anhörighjälpsförening. Avslöjandet gjordes genom en symbios av metoder – källor, röstjämförelser och telefonsamtal under täckmantel. Vi kunde också, genom att jämföra namnteckningar och analysera kontoöverföringar, avslöja hur byrån med en falsk fullmakt överfört stora summor pengar från efterlevande till konton knutna till ägaren själv. Det här har kunnat pågå utan att myndigheter gjort särskilda insatser - men tack vare granskningen blev missförhållandena kända på nationell nivå. Den fick stort genomslag i olika medier och ett ovanligt starkt gensvar från publiken.

HUR UPPSTOD URSPRUNGSIDÉN TILL PROJEKTET?

Det började som så mycket annat med ett tips till redaktionen, om att vi borde granska begravningsbranschen, att allt kanske inte stod rätt till. Tipset rörde en enskild byrå, Himledalen i Göteborg. Ungefär samtidigt fick vi kännedom om att det inte görs några kontroller av branschen och vi bestämde oss för att vi ville undersöka om det fanns fler liknande fall – kunde det vara så att denna bransch som bygger på förtroendeskapande och som möter människor i sorg kan utnyttjas av oseriösa aktörer? Och kan det vara så att de avlidnas sista vilja, att exempelvis barnbarnen ska ärva dem, går om intet i bedrägerier, att man blir lurad efter döden?

VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADES?

Vi har kombinerat flera metoder för att både visa systemfel och missförhållanden i det enskilda fallet: Vi ville göra en genomlysning av hela branschen och begärde ut en lista över företag registrerade med branschkoden för begravningsverksamhet från SCB, totalt 573 bolag. Totalt granskade vi över 300 företag och eventuella domar kopplade till företaget, dess ägare, styrelseordförande, komplementär, bolagsman eller enskild näringsidkare. För att fånga rättsfall sökte vi hos domstolar på sökord kring begravningar, dödsbon och bouppteckningar där dom vunnit laga kraft senaste fem åren. Totalt gick vi igenom 850 handlingar. Vi begärde ut anmälningar till Konsumentverket och till ARN, läste onlinerecensioner, inlägg på sociala medier och trådar på Flashback för att hitta kundupplevelser. Genom att systematiskt dokumentera bolag, domar och ägarförhållanden och sammanställa drabbade dödsbon samt de belopp brotten handlade om avslöjades helt nya uppgifter: totalt 40 dödsbon har lurats på ca 15 miljoner kronor, av fem olika bolag, de senaste åren. Vi hittade också andra fall som orsakade efterlevande stor sorg. Ett sådant fall var Gloria, 60. När hon gick bort fick hennes dotter en urna som innehöll aska från en vedbrasa. Ett företag vi fick upp ögonen för var Himledalen i Göteborg. Vi hade fått tips om att byrån lurade efterlevande på pengar och lockade kunder via en påhittad anhörighjälpsförening. För att få insyn i verksamheten kartlade vi ägarstrukturen och gjorde en persongranskning av ägaren. Vi begärde ut personakter från tidigare arbetsgivare, gjorde sökningar hos domstolar, i tidningsarkiv och i offentliga register. På byråns hemsida lyftes ägarens tidigare arbete som polis fram. Vi kunde avslöja att han avskedades som polisbefäl efter att ha dömts för flera brott och att han därefter dömts till fängelse för stöld av 1,8 miljoner ur ett dödsbo. Genom att begära ut bouppteckningar från Skatteverket kunde vi kontakta ett 50-tal kunder, där flera kände sig lurade. Vi fick också kontakt med tidigare anställda, som vittnade om byråns metoder. För att kontrollera uppgifterna ringde vi den påstådda anhörighjälpföreningen och utgav oss för att behöva hjälp av föreningen. Personen som svarade sa sig vara bekant med Himledalens ägare och uppmanade oss att ta kontakt med byrån. Genom källor och röstprover - från samtalet med föreningen och från samtal med Himledalens ägare - kunde vi verifiera att det verkligen var Himledalens ägare, som sagt sig vara bekant med sig själv. Nu ville vi belägga att pengar faktiskt försvunnit från dödsbon. Vi fick transaktionsutdrag från dödsbodelägare och kontrollerade dessa mot byråns ägarbolags bankgiron. Via aktuell bank fick vi bekräftat att utdragen var äkta och kunde slå fast att pengar förts från dödsboet till Himledalen. Totalt ca en kvarts miljon kronor.

VILKA KÄLLOR ANVÄNDES?

Ett 50-tal anhöriga till avlidna Tidigare anställda på Himledalen begravningsbyrå 800 domstolshandlingar, så som domar och förundersökningar 300 företagsgranskningar i Svensk faktakontroll & Acta Publica Ett 50-tal bouppteckningar Förbundsdirektör för begravningsbyråernas etiska råd Expert, “branschnestor” och Tidigare ordf för Sveriges begravningsbyråers förbund Begravningsentreprenörer Stenhuggare Florister Kistleverantörer Advokater Polisen Onlinerecensioner om begravningsbyråer Inlägg i sociala medier och på Flashback Recensionskällor från nätet som kontaktats Personakter från arbetsgivare, exempelvis från polisen Representanter för de granskade begravningsbyråerna

VILKA PROBLEM UPPSTOD?

Vi granskade ingående Himledalen begravningsbyrå i Göteborg men hade svårigheter att få ägaren att ställa upp på en intervju. Vi försökte upprepade gånger på telefon, och redogjorde för de anklagelser som framförs mot honom. Vi konfronterade honom till slut på plats på begravningsbyrån men han vägrade intervju och svarade endast på ett par frågor innan han visade ut oss. Vi hade gärna velat ställa alla frågor till honom i en intervju, men genom samtalen på telefon och på plats fick vi ändå en bild av hans inställning. Vi spelade in och sände delar ur samtalen, något som vi upplyste honom om på förhand. Vi och vår ansvarige utgivare landade i att ägaren själv anonymiseras i granskningen, men att vi berättar företagets namn eftersom det är av allmänintresse. Vi har också mött tidigare anställda som känt viss skam, rädsla och oro inför vad de varit med om. Vi har dels behövt vinna deras förtroende för att de skulle vilja ställa upp, men vi har samtidigt behövt ta ställning till hur mycket vi skulle exponera dem och vilka risker det kunnat medföra om de ställde upp. Vi har i vissa delar av granskningen behövt arbeta med anonymisering av både person och plats när det gäller källor, vilket försvårat inspelning och bildsättning. Även här har det handlat om att bygga förtroende och att få intervjupersoner att känna sig trygga.

VAD ANSER DU VIKTIGAST?

De delar där vi kommer nära drabbade, som berättar öppet, visar hur sårbar man är när en anhörig gått bort, och hur beroende man är av att kunna lita på dem som ska ta hand om begravning och bouppteckning. Det handlar om dottern som fick falsk aska i en urna efter sin mammas bortgång och om Henrik som blev bestulen på en kvarts miljon efter mamma Annickas död. En annan viktig del är bluffsamtalet till Himledalen där vi genom att utge oss för att vara en potentiell kund avslöjar byråns "fula" arbetsmetoder, och granskningen av 300 företag som visar på vidden av hur efterlevande blir lurade.

HUR MYCKET TID SPENDERADE NI?

Vi startade efter ett tips i början av mars 2024 och publicerade granskningen under tre dagar med start 18 juni. Vi har gjort granskningen vid sidan av annat nyhetsarbete men mer intensivt de sista veckorna innan publicering.

VILKA REAKTIONER HAR ARBETET FÅTT?

Vi fick ett hundratal mejl, samtal, och tips om missförhållanden på begravningsbyråer. Personer sade sig inte orkat anmäla när de var i sorg, men att granskningen gav hopp. I ljuset av avslöjandet har majoriteten av riksdagspartierna öppnat för kontroller av begravningsbranschen. Socialminister Jakob Forssmed (KD) ska se över om det krävs åtgärder. Granskningen debatterades i riksdagen (13/12) och i skriftliga frågor från oppositionspartier till ministern. Den har lyfts av lokalpolitiker i Göteborg och välkomnades av Sveriges begravningsbyråers förbund. Makthavare och allmänhet har fått kännedom om annars okända missförhållanden. Efter publiceringen inleddes konkurs av två av Himledalen begravningsbyrås ägarbolag. Rättsprocesser pågår där kunder försöker få tillbaka pengar. uppdat 15/1

HAR AVSLÖJANDET FÅTT MEDIALT GENOMSLAG, I SÅ FALL VILKET?

Granskningen fick ett mycket stort medialt genomslag, förutom lokalt hos oss på SVT Nyheter Väst så i Rapport 19.30 två dagar i rad, i Rapports morgonsändningar, i SVT:s nationella onlinetjänst tre dagar i rad, i Göteborgs-Posten och Aftonbladet som gjorde egna publiceringar utifrån vår granskning, och fick låna material från oss, och nyheten lyftes av Omni och i Dagens PS. Vi medverkade också i Morgonpasset i P3 (26/6) där vi berättade om granskningen.

HAR PROJEKTET ANMÄLTS TILL MEDIEOMBUDSMANNEN, GRANSKNINGSNÄMNDEN ELLER ANNAN INSTANS?

Nej, det har inte anmälts till någon instans.