
BESKRIV KORTFATTAT VAD GRÄVET AVSLÖJAT
• Sverigedemokraternas centrala företrädare har i flera år ljugit offentligt genom att förneka att partiet driver en trollfabrik. • Genom anonyma konton sprider SD främlingsfientliga klipp och massproducerar vilseledande information om Sverige samt attackerar politiker från andra partier. • Kalla fakta har identifierat 23 anonyma konton som drivs från SD:s kommunikationsavdelning. På insidan av partiet nämns siffrorna 50, 70 och 100 konton, men det exakta antalet är okänt på grund av partiets hemlighetsmakeri. • Partianställda gör deep fakes med AI av politiska motståndares röster. • Partianställda har diskuterat hur de ska sprida desinformation om Socialdemokraterna på arabiska i valrörelsen och bland annat uppmana till ”våldsamt motstånd”. • Youtubekanalen Riks påstås vara fristående och oberoende men hänger på flera sätt ihop med SD:s kommunikationsavdelningen. Deras material är en viktig del av trollfabrikens maskineri. • Verksamheten finansieras bland annat med skattepengar.
PÅ VILKET SÄTT ANSER DU ATT GRÄVET UPPFYLLER KRITERIERNA FÖR EN GULDSPADE?
Transparens och öppenhet från de politiska partierna är avgörande i en fungerande demokrati. I ”Undercover i trollfabriken” avslöjas en dold verksamhet inom ett av Sveriges största och mäktigaste politiska partier som flera gånger tidigare har granskats utan att otvetydigt kunna beläggas – med ett tillvägagångssätt som rundar de oskrivna spelreglerna för demokratin i Sverige. Genom att med dold kamera bevisa att detta har skett systematiskt under flera års tid på uppdrag av partiets kommunikationschef med syftet att påverka unga, och att det som har påståtts i tidigare granskningar men dementerats av partiet därmed har varit sant, har programmen avslöjat ett väsentligt förhållande som allmänheten förut inte kände till.
HUR UPPSTOD URSPRUNGSIDÉN TILL PROJEKTET?
En rad tidigare granskningar av partifinansiering och opinionsbildning resulterade i ett hatdrev på sociala medier med videos, kommentarer och politiska budskap. Det väckte idén att undersöka om det med hjälp av data gick att hitta tecken på koordinerad aktivitet och artificiell förstärkning av politik på sociala medier. Dataanalysen gjordes brett, men ett parti stack ut, och resultatet var i linje med tidigare granskningar där Sverigedemokraterna anklagats för att ha en trollfabrik. På grund av partiets tidigare dementier och vittnesmål om internt hemlighetsmakeri växte insikten att bevis behövde dokumenteras med dold kamera. Granskningen bedrevs därför på tre fronter: dataanalys, samtal med källor och wallraffande.
VILKA ARBETSMETODER TILLÄMPADES?
För att försöka hitta tecken på misstänkta svenska trollfabriker på sociala medier tog granskningen sitt avstamp i en omfattande dataanalys av politiska inlägg på Twitter/X med hjälp av ett egenskrivet Pythonscript. På det sättet identifierade vi ett 30-tal konton som är aktiva på kontorstid och har kommenterat eller delat samma inlägg som minst ett annat konto vid mer än 100 olika tillfällen. Från dessa framfördes budskap som var i linje med Sverigedemokraternas politiska ståndpunkter, vilket ledde till att undersökningen riktades in på Sverigedemokraterna genom att gå igenom tidigare rapportering om partiets agerande på sociala medier och komma i kontakt med källor som kunde bekräfta förekomsten av en trollfabrik inom partiet. Eftersom Sverigedemokraterna tidigare dementerat alla uppgifter om att partiet använder sig av anonyma konton på sociala medier, och i och med att källorna vittnade om att verksamheten var hemlig även inom partiet, kom vi fram till att vi skulle behöva oavvisliga bevis – och att vi därför skulle försöka ta oss in på insidan för att dokumentera tillvägagångssättet med dold kamera. Källuppgifter om nyckelpersoner och personkopplingar föregick ett halvår av nätverkande inom Sverigedemokraternas ungdomsförbund Ungsvenskarna och den partifinansierade studentföreningen Konservativa förbundet, där en wallraffande reporter stegvis tog sig in i organisationen för att så småningom söka jobb i partiet och ta sig in som anställd på det partikopplade mediabolaget Riks och kommunikationsavdelningen. Från insidan kunde vi se hur Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning drev en trollfabrik, och under wallraffandet dokumenterades såväl tillvägagångssätt och syfte som enskilda konton. Detta gjordes i nära samarbete med resten av teamet på redaktionen genom att systematiskt arbeta med frågeställningar och sätt att besvara dem, varpå redaktionen kunde analysera och bearbeta uppgifterna parallellt tillsammans med kunskap från skriftliga källor och experter. Ett exempel på sådant samarbete kunde vara att en lista över misstänkta konton levererades från teamet och användes av reportern för att ta reda på om något av kontona styrs från kommunikationsavdelningen, eller att bilder av de anställdas datorskärmar inne på kommunikationsavdelningen levererades till teamet som sedan matchade dem med misstänkta konton som i sin tur analyserades.
VILKA KÄLLOR ANVÄNDES?
Data med 12 miljoner tweets laddades ned från Twitter / X. Ytterligare data från andra sociala medier som Tiktok, Youtube, Instagram och Facebook detaljanalyserades manuellt. Tre av varandra oberoende källor bekräftade att det funnits, och sannolikt fortfarande fanns, en trollfabrik i anslutning till Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Mänskliga källor användes även för att få detaljkunskap till att planera wallraffandet, vilka personer vi behövde närma oss och vilka aktiviteter som var viktiga för att vinna förtroende. Dolda inspelningar användes för att dokumentera arbetet på Kommunikationsavdelningen och mediabolaget Riks. En blandning av öppna skriftliga källor och expertsamtal gav löpande kontext och vägledning.
VILKA PROBLEM UPPSTOD?
Redan i planeringsfasen stötte vi på problem, framför allt kring det praktiska genomförandet att filma med dold kamera och hantera materialet, juridiska överväganden om att arbeta inom de granskade organisationerna, och den psykologiska påfrestningen i att wallraffa. Men även under projektet uppstod svårigheter. Att reporterns journalistiska fotspår inte gick att städa bort gjorde att han även i sin roll behövde vara öppen med att han är journalist. För att reportern skulle kunna hantera den dolda inspelningen med kort varsel och spela in mycket material behövde vi se till att utrustningen enkelt och omärkbart skulle kunna användas och laddas. Och eftersom trollverksamheten var hemlig även inom kommunikationsavdelningen behövde vi konstruera experiment för att kunna besvara våra frågeställningar och identifiera de anonyma kontona. Sådana experiment kunde bestå av manus på frågor att ställa eller listor på misstänkta konton att ställa frågor om när en passande situation skulle uppstå, och anpassades under veckovisa möten där reportern inte heller fick synas tillsammans med någon från teamet. Efter granskningen försökte partiet underminera avslöjandena, bland annat genom att partiledaren hävdade att det var en “påverkansoperation” med syftet att förstöra SD:s chanser i EU-valet. PR-spinn är inte ovanliga vid granskningar, men här tog det sig oväntade uttryck.
VAD ANSER DU VIKTIGAST?
Del 1 Propagandamaskinen Riks Del 2 Nätkrigarna
HUR MYCKET TID SPENDERADE NI?
Ungefär ett år. Idén till granskningen initierades våren 2023 och granskningen publicerades 7 och 14 maj 2024.
VILKA REAKTIONER HAR ARBETET FÅTT?
• Avslöjandet dominerade EU-valrörelsen 2024 med en omfattande debatt om hur anonyma konton och spridande av desinformation påverkar demokratin. • Krismöten och politiska utspel avlöste varandra under mer än en månad, med den första stora förtroendekrisen mellan Tidöpartierna. • Två av SD:s nätkrigare omplacerades tillfälligt, och en av dem togs ur tjänst efter att Expressen avslöjat ytterligare uppgifter. • SD:s trollkonton på Youtube och TikTok stängs ned. • SD lovade upphöra med anonyma konton fram till EU-valdagen. • Flera debatter i riksdagen och 32 skriftliga frågor och interpellationer rör avslöjandet. • Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, KU-anmäls. • L driver krav på förbud mot anonyma partikonton. Även M öppnar för lagstiftning. • I Norrtälje spräcktes kommunstyret
HAR AVSLÖJANDET FÅTT MEDIALT GENOMSLAG, I SÅ FALL VILKET?
Granskningen fick ett massivt genomslag i nyhetsmedier över hela landet, och även på debatt- och ledarsidor. En sökning med hjälp av Retrievers personal i deras mediearkiv för perioden första maj till 9 september 5 246 sökträffar på söksträngen: (tv4 OR "tv 4" OR "kalla fakta*") NEAR/10 (trollfabrik OR trollfabriker OR trollfabrikerna OR trollkonton OR "anonyma konton*") AND (allupper:sd OR sverigedemokrat*). Även flera länder i Europa rapporterade, bl a Storbritannien och Tyskland, där den ansedda tidskriften Der Spiegel exempelvis toppade sin sajt med en egen lång artikel om granskningen.
HAR PROJEKTET ANMÄLTS TILL MEDIEOMBUDSMANNEN, GRANSKNINGSNÄMNDEN ELLER ANNAN INSTANS?
Ja programmet har anmälts till Granskningsnämnden. I skrivandes stund är det inte avgjort än.