Om kursen
Allmänt
Här hemma i Europa har bland andra The Guardian, DN, Süddeutsche zeitung och SvD satsat på välskrivna artiklar för att locka click bait-allergiska läsare till att dröja sig kvar - och annonsörer har fått upp ögonen för “average time on site”.
Men vi svenskar kan bli ännu bättre med rätt metoder! “Practice makes perfect”, som det heter. Ann hjälper er våga att prova nya grepp och skriva mer effektivt och lustfyllt.
Senast FGJ höll i Literary journalism-kursen blev den fulltecknad inom ett par dagar med en diger väntelista. Nu har du en ny chans att delta i kursen.
Med utgångspunkt från genrens mest berömda artiklar och deltagarnas egna texter går gruppen pedagogiskt igenom utmaningarna och möjligheterna när de amerikanska metoderna sätts i bruk.
”Ovärderliga tips och råd när det kommer till en genre vi svenskar är hopplöst efter våra amerikanska kollegor i. Ann ger konkreta verktyg till att göra texten mer spännande, men också relevant.”
Tidigare kursdeltagare Joel Arvidsson, då på SvDVälkomna till Literary journalism – Digital kurs!
Om kursledaren Ann Törnkvist
Författare till true crime-böckerna Gola, Vittna, Dö och bästsäljaren Följ F#cking Order, om Södertäljemaffian. Studerade på Columbia Graduate School of Journalism i New York med lärare från bland andra Washington Post och The New Yorker. Har undervisat på Mittuniversitet, Berghs och hållit en workshop på Schibsted Learnings Labs för journalister på SVD och Aftonbladet.
Workshopen begränsas till tolv deltagare. Två tillfällen à två timmar vardera, plus läsmaterial och skrivuppgift.
Tid: 13 oktober och 20 oktober 10.00 – 12.00
Pris: 2 500 kronor plus moms (för ickemedlemmar 3 000 kronor plus moms)
Rabatterat pris för frilansare: 1 500 kronor plus moms (för ickemedlemmar 2 000 kronor plus moms)
Kursen är fullsatt nu men hör av dig till kansli@fgj.se om du vill anmäla dig som reserv och få information om nästa kurstillfälle!